Thursday, July 4, 2013

skeptikal.

aku tahu, ramai orang skeptikal dengan umur aku. sebab aku tak nampak langsung macam 22. badan kecik, tiada aura dewasa langsung bila aku tak bersuara.

so tadi aku pergi 7e. lately sejak duduk bbu ni rajin pulak beli slurpee, padahal dulu time dekat shah alam pandang pun idok. demand.

aku selalu pergi 7e bukan pikir pun nak beli apa. so aku ambil lah makanan ringan dan air buat stok sehari dua dekat rumah. then time nak bayar cashier ni ramah pulak nak ajak aku borak;

'beli ni untuk makan sorang ke?'

'a'a. yelah duduk sorang kan'

dia terdiam. then dia tanya,

'duduk mana?'

'belakang ni je'

'(kondo) lagenda?'

'eh taklah, belakangnye. tak mampu aih nak duk kondo'

'oh flat tu?'

'ha! situ lah'

'oh. duduk dengan siapa?'

'erm dengan housemate'

'oh. ni umur berapa sebenarnya?'

'22'

'TIPULAH!'

'betul lah' -.-

'haha nampak macam budak sekolah. xcaye lah'

'awak umur berapa?'

'20'

'ohh.'

'habis dekat sini buat apa? belajar la?'

'taklah. kerja'

'ohh. (saya) jarang dekat sini, jarang ada pun, ni saja je. selalu dekat melaka, belajar. (sambil buat muka superior).'

selalu kena macam tu. orang dengar umur ku 21 bak ke 22, dan dah kerja, orang ingat aku cuma budak picisan belajar takat spm dan kerja sebagai kerani cabuk. aku tak ada hal pun, ku senyum dan pergi.

aku sedaya upaya untuk elak terasa riak.

tapi kadang aku manusia, perasaan macam 'eh tolong sikit, kau tak payah buat muka sinis boleh?aku ada degree tahu?' tetap ada. tapi aku cuba sedaya upaya. susah. Allah uji fizikal ku kecil, Allah uji aku dengan peluang kerjaya. Allah uji dengan perasaan riak takbur dengan pujian orang, Allah uji dengan perasaan sedih dengan pandangan orang.

Allah, kuatkan hati ku ya Allah. hilangkan rasa riak dalam diri ini :(

'my body said that im 15, my mind said im 21, my work said im 25; im exhausted either way'

2 comments:

Anonymous said...

Comey.

shida said...

ohh tengkiu *kembang hidong*