Monday, July 8, 2013

obsesi.

dekat internet orang selalunya mengamalkan konsep 'kebebasan hak bersuara'. betul ayat tu. tapi kadang kadang rasa orang eksploitasi konteks dia untuk kepentingan diri sendiri.

sebahagian besar manusia yang secara fitrahnya mempunyai ego, nak rasa betapa awesomenya pandangan dia sampai kalau pesen dah sama macam kes 'listen' beberapa bulan lepas, bila mana orang lain tengah bercakap kita nak rampas hak bersuara dia dan kita suarakan pendapat kita atas konteks 'kebebasan hak bersuara' tu tadi. ironi.

tapi sedar tak sedar, ini boleh menjurus ke arah obsesi.

obses terhadap sesuatu. tak kira benda hidup atau mati. khayalan atau realiti. yang penting apa yang diobseskan itu betul, dan orang lain salah. obses sampai sanggup melakukan perkara gila bila orang lain tidak senada.

contoh terbesar, kpop fan. setiap hari aku datang office, aku akan baca beautiful nara n jugak allkpop. komen komen di beautiful nara kebanyakan nya busuk hati. aku pun tak tahu kenapa. anyway kita lupakan tu kita fokus pada kpop.

kpop fan seperti ramai orang tahu tahap keobsesian diorang. obses sampai sanggup bergaduh untuk mempertahankan artis feveret masing masing. sampai sanggup koyak banner antara kelab fan. gila. ni lah merampas hak antara satu sama lain.

lagi diorang tak boleh terima kalau artis diorang ada skandal/date/kawin. lagi gila. sampai sanggup kecam artis yang diorang minat sendiri. golongan ni aku paling tak paham.

lately artis kpop banyak kontroversi, ada yang sekecil alam dan ada juga kontroversi berat. contohnya nickhun. nickhun terlibat dalam kes drive dalam keadaan mabuk then pergi langgar lari. yang lebih teruk dia langgar lari terus pergi kedai beli air konon boleh hilangkan mabuk. at the end  orang tu cedera parah. orang yang obses dengan dia siap boleh cakap, dia hanya buat perkara kecik je. i was like whaaaat? gila apa korang ni.

obsession really kill your senses.

kalau dekat malaysia, contoh paling tepat ialah isu politik. seperti sedia maklum aku bukan di pihak kanan tapi bukan sepenuhnya di kiri. so aku pun ada lah juga baca baca ayat dari kedua belah pihak. sakit mata dan berat bahu belah kiri sebab dosa kering baca status dorang ni.

kiri ni dia menggelarkan diorang yang benar. bila ada point je kesilapan yang kanan buat, segala caci maki semua keluar. bodoh bangang bahalol semua keluar. yang kanan pula bila ada kesilapan sikit terus cakap kiri pesong akidah, yang gelarkan kiri syiah (nauzubillah) pun ada. ngeri. i end up not reading much of it. just let it be.

kadang makin ku perhati. kadang kala kita manusia memang cari sebab untuk benci sesuatu. bila kita benci, kita puas. tak tahu untuk berapa lama, dan kita move on cari benda lain untuk dibenci pula.

obsesi butakan mata. obsesi butakan hati. obsesi buatkan sifat negatif keluar dalam diri. obsesi manipulasi konteks 'hak kebebasan bersuara, bebas menyuarakan pendapat'.

moga Allah pelihara hati kita semua.

salam Ramadhan. :)

1 comment:

Anonymous said...

Dunia akhir zaman.. dunia tanpa sempadan, memang ini yg spatutnya brlaku, sabo je la.