Sunday, July 14, 2013

kucing.

ingat lagi time first time nampak dia dekat rumah ni, masuk masuk rumah sekali nampak ada sangkar besar depan pintu. terkejut aku. rupanya akak aku beli kucing, 300 harga dia. entah baka apa yang penting bulu bulu lebatmuka berlagak tu. huhu.

sejak ada dia semua orang dah macam boleh move on sejak Bubu dah tak ada (aku pernah cerita kematian dia di blog lama). perangai macam tomboy sikit. suka kejar binatang. haritu biawak masuk rumah dia yang semangat nak ajak gaduh. ok.

dah masuk umur dia 6 bulan dia dah start mengada mintak kawin. terjerit jerit. agaknye kalau dia boleh cakap melayu mungkin dia dah nyanyi lagu 'omak kawinkan aku' tu. menjerit2. stapler mulut baru tau.

2 kali hantar dia pergi 'kawin' tak menjadi jugak. sadis. kali ketiga hantar, barulah pregnant.

time dia pregnant comel gilaaaa. rasanya dia xtau pun dia pregnant. lol. lompat jugak sana sini tapi kita boleh tengok hari makin hari perut makin besar.

eksaited juga tunggu dia lahirkan baby kucing macammane. aku siap google lagi duration pregnant, cara jaga n tanda tanda nak bersalin macammane. dah macam orabg. huhu.

kucing mengandung 2 bulan lebih; 58 hngga 65 hari. within that time frame kitorang anxious gila tunggu bila dia nak bersalin. kitorang yang anxious tuan punya badan lagi la tak keruan. kesian tengok kucing aku mundar mandir tak senang duduk.hihi.

semalam hari ke 64. dia datang dekat aku minta aku usap dia. aku pelik juga. meraung raung. sakit agaknya. nak mintak tolong urut perut. tengok dia macam tu, semua orang boleh rasa dia dah nak due. kurung lah dia dalam besin dalam tandas, alas kain. seharian tinggalkan. malam tu tengok tengok, rupanya dah bersalin dah. subhanaAllah. :')

tapi weird sikit lah sebab kucing aku colour oren, anak dia hitam. tengok dah macam anak angkat. tapi rezeki macam tu. terima ajelah.

tengok kehidipan kucing ni sebemarnya boleh buat rasa kagum dengan ciptaan Allah. kagum macammane kucing yang tak ada akal, tak ada pengalaman melahirkan anak, boleh bagi susu dekat anak. padahal tak ada precedent or tutorial dari mana mana pun macam manusia. tengok kucing aku susukan anak dia, jilat jilat anak dia meraung cari anak dia kalau tak jumpa padahal dia pergi tindih. haha. fascinating.

Allah maha Besar. Allah maha Besar. Segala Puji Bagi Allah. :')

Ahlan Wasahlan Ramadhan & Syawal. sekor jantan. sekor betina. semoga kau dapat membesar dengan sihat. :')

1 comment:

Anonymous said...

Ok.. slain kucing arnab juga akn mkn ank dia sndiri, bnyk lg hewan lain yg akn mkn ank sndiri, xtau apasal..
Ada 1 kes sibapa kucing sndiri yg akn mkn ank dia, biasanya ank yg jantan, mgkn dia xnk ada psaingan kot dlm mcari pasangan dmasa akn dtg.
1 yg mnarik kcing akn mgeluarkn 1 bau ktika mlahirkn anak, mana yg biasa jaga kcing branak tu tau kot..
Dlm utan pn sama, pnah amek ank kcing utan utk dibela.. huh, jgn sesekali bela ank kcing utan, xkan jd jinak dn nt gaib mlarikn diri smula dlm utan..hehe.
Ada petua tntang kcing klu nk cri pasangan idup bg kaum hawa ni, cri le sang adam yg suka belai kucing, Insya Allah.. bahgia idup.