Wednesday, August 22, 2012

just being healthy.



haha. tadi time family of my future husband datang (eceh) , bakal akak ipar saya (eceh jugak) bagi saya naik penimbang yang orang salesman Herbalife bagi naik tu. and above is my result.

actually aku memang suka bab timbang timbang berat ni. tapi tak pernah pulak rasa nak beli mesin penimbang. maybe sebab tak pernah ada, mungkin. huhu. tapi kalau pegi dekat jucso o whatever, nampak mesin penimbang je selalu nak naik. huhu.

according to above picture, aku ni kira macam underweight, and all the bulat bulat thing tu aku kena naikkan lagi. lol. but at the same time, i really really so grateful to Allah for making me healthy. and yes i need to be healthier :)

yang fact aku suka sebenarnya tang viseral fat tu. sebab yang the number tu indicate berapa lapisan lemak dalam perut kita and i got 1. lol. aku tak rasa aku skinny pun tapi aku dapat 1 juga. but according to her, i need to gain more lol. =,='

in the other hand, just now aku teman mak aku pegi hospital sebab kaki dia bengkak. you know people on gout is really need to be extra careful with their body and we actually don't know what is wrong so we decided to get a check up di tengah malam buta ini.

so pukul 2 tadi my mum's result come out and doc cakap mak aku jantung dia bengkak. aku pun sama sama menilik xray jantung mak aku, and it turn out memang betul, mak punya jantung besar sebelah. it really scary tho. :'(



comel kan bengkak dia? bulat gila. haha. cian my mummny. she holding the pain for two days and no one can notice it unless she told. super mummy osem. ♥ masa tunggu dengan dia dalam ward sementara tadi la baru dia mengaku actually dia takut tengok kaki dia macam tu, tapi dia buat bodoh je since rasa macam banyak benda nak buat.

masa dia cakap macam tu tak macam sentap la plak kan hati kite. adui. tapi buat muka selamba je lah bila dengar. tapi bila dengar macam tu, aku rasa macam aku tak boleh jauh jauh dah dengan dia. kalau aku jauh sapa nak jaga dia. (monolog dalaman)

so sekarang aku cari la puunca jantung bengkak apa dia, and yang aku dapat yang ada pada mak aku:
-Ischaemia (aliran darah yang tidak memadai ke sebahagian tubuh akibat pengecutan atau penyekatan pembuluh darah yang membekalkannya)
-Penyakit saraf-otot - Distrofi muskular Duchenne’s, distrofi miotonik (berhubungan dengan otot tonus)

actually banyak lagi sebab lain, tapi aku rasa ni yang ada kaitan dengan mak aku.

symptom2 dia : - Sukar bernafas sewaktu berjalan, melakukan kerja harian, naik tangga serta berlari.
-Individu ini juga terpaksa tidur dengan bantal yang lebih dan tidak dapat berbaring rata.
-Tubuh semakin letih dan lesu
Kaki membengkak

jadi, sayangilah nyawa dan badan anda sebelum terlambat. :')

2 comments:

Fairuz Zainal said...

LOL berat badan aku 44kg -_-"

jagalah ibu anda sebelum terlambat. umi aku dah takde 15tahun huuuuu haruuu T.T

shida said...

kau lagi la dahsyatnya underweight. =.=

hoh? kenapa baru ku tahu? hua hua neves aku tengok kaki mak aku gitu T,T