Wednesday, September 19, 2012

interview (s)

holla.

note : brace yourself,  looooooong story is coming.

probably i wont have much picture in this entry. so stay put and pwease dont get bored because i wanna share about my experience went to interviews. hewhew. till today, i already went though 3 interviews and to me, all of them give me so much experience to my confidence as well as my ethic.

before this i never go to any formal or interview for real. pernah dahulu kala lepas spm pergi interview kilang tu pun, tanya gitu gitu je. then accept. ye la kilang cikai, tak payah nak demand sangat la nak interview bagai kalau gaji pun bagi ciput. hoh emosi gua kalau ingat semula. pernah juga lagi sekali tu pergi interview tahun lepas, konon konon nak kerja part time bulan puasa dekat Hotel pui ambik hang tak layan pungg -.-

masa dapat call dari company macam ayoyo what to do what to do, i got nothing sekarang ni! mini transkrip pun tak ada, ah sudah. tapi nasib baik sangat sangat sebab i got my first interview at Subang, so i need to go to Shah Alam first and mintak tolong dengan seorang kawan. yeah. sounds coolio.

eerr, mael, terima kasih sebab panjat pergi menara ambilkan mini transkrip aku which soooo dang far sebab kau tak tau dekat FSPUboleh buat. issk. aku pun tak pernah jalan kaki pergi menara dari seksyen 7.

ehem. therefore, i got quite nervous. so i started to asked friend who experienced it beforehand. najah, syud n yoko are some of them. tehee. thanx yaw teman teman sebab menjawab segala pertanyaan dan kegelabahan aku menghandle nervous ni.

3rd september 2012.

that day is my first time ever went to interview. kelam kabut photostet resume sijil mini transkrip segala pagi tu. janji pukul 10 tapi nasib aku melayu yang berdisiplin, pukul 9.55 pagi aku sampai. bertemankan kadiaq dan juga Isymah (yang supposedly aku hantar pergi LRT tapi entah kenapa macam tak sempat je nak vhantar pergi stesen so ku heret dia bersama)vaku sampai ke company itu.


kawasan di bandar baru, ala ala bndar elit bandaraya. bangunan cantik ada unsur architecture yng menarik, cukup untuk buat kadiaq terleka tengok sekeliling. dan bagi aku yang memang fan pada city person, i really love that scenery.

masuk masuk aku dibawa ke bilik meeting. aku kena isi borang company, ala ala resume ringkas. aku pun tulis ala kadar, sebab bagi aku nanti bukannya dibaca sangat pun. eceh baru first time interview nak confident bagai.

the one interviewed me is an Autralian Japanese person (perhaps) , so really need to communicate in english. he also not familiar with Malaysia and QS system in malaysia. dia cakap company tu memang wholly based in Australia and try to breakthough another two company so he need more QS.

so basically dia memang tak tahu langsung qs system in malaysia, muka dia memang macam batak tidak mengerti apa yang ku cuba terangkan tentang apa yang aku belajar di UiTM. susah juga. behhhh. so then dia cakap, if i worked there, i will used autralian method, not local.

bila dengar tu macam menarik juga company dia, tapi ku tak berapa suka environment dia, macam not quite friendly, tapi asal gaji ok aku pun ok saja la masa tu. haha.

the funny thing is, several of my friendSS know that the company need alot of QS, and starting spreading rumors like the company have 30-40 vacancies and stuff so lots of my friends who went the interview either. lol

company tu berakhir dengan tiada kta putus jadi ku biarkan saja dan bergerak ke interview nombor dua pada keesokan harinya.

4 september 2012.

tak sempat nak bernafas dekat shah alam pun aku sudah kena pulang ke pangkuan keluarga. bunyi perlu sadis sebab aku ada lagi interview esok paginya. punya la batak tak cukup tidur pergi interview, mata separuh terbuka nak cari jalan ikut GPS hems. actually this company quite far from my house.

this consultant firm sangat la opposite dengan dekat kelana jaya ni. located at Permas, what you expect kan. lots of chinese n indian mundar mandir dekat bawah shop lot. shot lot dia pun macam ala ala kedai runcit depan umah ni ha puun. totally not a productive surrounding area.

but then i enter the premise i saw a LOTS of drawings. okay, i have to admit. i'm a nerd who love drawings to be calculated. nomnom. ive been swayed by a little from its environment. huhue.

masa interview tu dengan senior QS dekat situ. dia tak tanya banyak sangat pun. mostly dia tanya background, and some sort dia cakap aku ni macam takde pengalaman so i won't get the gaji i demand. sobs.

environment sangat nice, tengok semorang buat kerja macam zaman sekolah since semua tak ada partition kan. hehe. macam jepun pun ada. tengok gaya macam memang terdesak je nak pekerja sampai measurement pun aku tak payah buat. usually kalau consultant firm lagi la wajib bab bab measurement ni. hehe.

the result was out 2 days later. dia call cakap i can start working on 24th if interested. sadis. im hesitating sebab ingat nak tunggu yang 1st company tu punya offer but at the same time i kind of need the money.

however 5 days later i mustered all the feelings and try to sort out with my mum aku cakap aku nak kerja dekat Permas buat sementara waktu, lepas 2-3 bulan aku try la mintak kerja lain pulok. so the my mum paksarela agreed. i called them and they said i can start working on 18th.




just in case if you're bored, nah ni gambar saya pergi intrview dengan tudung selebet. boleh?


14th September 2012. (part 1)

this is sooooo unexpected. a day before i just lazying around on the couch i got a call from this consultant company, which is my first ever resume i sent out. dapat tau pasal company ni dari Isymah. 2 bulan lepas kot aku hantar.

mula mula aku dah redha cakap dengan akak HR tu, "tak apa lah kak, kite dah dapat kerje dah ha", tapi akak tu insist juga pergi. aku pun setelah dipujuk2, pergi lah juga aku. aku prepare ala kadar saja. belek belek SMM, buku encik Ahamad. dan aku berlatih interview dalam BM macam konon kompiden gila la kan.

firm ni dekat KomTAR JB, in case kau tak tau pun Komtar celah mana dekat JB ni sila google maps sekarang. bila dah sampai sana, aku isi borang macam biasa. then ingat interview dekat bilik meeting, sekali rupanya dekat bilik boss terus. funny and awkward moment bila dia terus hulur tangan, aku pegi hulur file. dia cakap "i want to shake your hand!" kahkah setepek malu =.=

sekali interview kali tu aku kena cakap english. dari elok elok aku boleh cakap betul betul dah seriously macam "i.am.potato" with pokerface mode. aku tak confident, cakap pun dah tak betul, bos pulak macam garang je. isk. aku masa melangkah kelur tu aku ingat aku dah tak dapat dah kan sebab tak perform. to me thats the worst from all those 3.

the Boss said he will give the answer the next tuesday WHICH the day i supposedly start to work there. so terpaksa la bohong sunat mintak postpose semata mata nak tunggu result hari tu. kehkeh.

by time i interviewed tu baru tau rupanya company ni big company sebab dia company international. okay boleh tutup mulut sekarang sebab still tak percaya boleh pergi interview dekat company besar babeng gitu.

18th September 2012. (part 2)

kah kah. hari aku SUPPOSEDLY kerja dekat Permas tapi aku mintak postpone esoknya. so tengah tengah syok tido dapat call dari firm dekat komtar tu. aku bajet dia nak bagitau result, sekalinye:

"shida, awak dekat mana?"

"kt rumah"

"kat pontian la?"

"a'ah"

"haha. awak boleh datang KPK hari ni? kita nak buat 2nd interview lah"

"boleh kot"

"jangan kotkot akak nak bagitau bos ni"

"boleh la, dalam pukul 3"

"ok, jumpa nanti"


hari tu agak hectic juga, sebab my mum keluar hospital hari tu (yay! Alhamdulillah) jadi pukul 12 mak keluar wad, pukul 1 tunggu Somel pulang dari kerja (since akak pinjam kereta buat sementara waktu untuk pergi mengajar) pukul 1 lebih aku gerak pergi company. hah.

sebelum pergi tu memang aku baca habis SMM CESMM Ahamad semua tapi macam sebab nervous aku dah tak masuk otak. hapah. sebab aku memang target dia nak buat measurement hari tu. aku da tanya juga apa berapa orang kawan yang pernah kena test mesurement masa interview, diorang cakap tak banyak. so aku macam lega sikit.

however, masa aku sampai sana sekali mbik kau. roof beam roof slab siap sampai reinforcement dia bagi. hambik hambik. kelaut juga mata aku nak start semula sebab aku pun dah lama tak buat measurement kan.

selepas 2 jam lebih kurang siap la aku buat measurement tu semua. aku menunggu selama sejam jugak la diorang bincang bincang nak ambil aku ke tak tapi yang kejamnya dia cakap nak bagi tau esok. haih menunggu lagi.

19 September 2012.

the day i really supposed to work at Permas but i nekad im not going. i felt it such a hassle to go since i wont be there for long (owh bajet bajet bajet macam la orang nak ambik keje). so i sent a rejection letter sebab takde courage nak bagitau by phone. lol. coward me.

nervous juga nak tunggu result dari pagi tidur tak lena. aku nervous sampai aku kecohkan di tuiter. kadiaq pun tak senang di sana. setiap masa SMS tanya dah dapat result belum. sekali pukul 6.30 petang i got called from there and Alhamdulillah i got it.

Only Allah knows how happy i am when i got it since all this for my mum. my pretty mom. :')


wish me luck for my new life. kadiaq cakap, Im growing up too quick. yeah. alot of time i think i want to quit, but im still holding on. teehee. may Allah bless my life, and yours too. :)

ps: all other details i want to kept personal tho. i dont want people treat me as showed off. haha. oh well subhanAllah for all this opportunity. :)



sesiapa yang baca sampai habis, terima kasih. sapa tak baca please click tak peduli. lol. nampak tak permainan dia?

8 comments:

Affiqa said...

Rezeki kau kecik. tahniah! Kalaula aku seberani kau juge. kihkih

shida said...

haha. kau pun berani apa. yang penting confident wey. percaya diri ko boleh buat :)

Affiqa said...

berani apa gini. penakut giler. hahahha

Anonymous said...

Aku la orang pertama yang tanda 'tak peduli'! Hahahahaha!!

- Mr. baru masuk ISB -

kekusutan melanda said...

cngrate....blh blnje aku lps nie...hahaha

shida said...

fie: hehe. tak xpe. at least ko x lari :)

shida said...

@anitikus:
even if you not tell who you are i know already -.-

shida said...

Ira :

boley sangaaat. insyaAllah :D