Wednesday, January 16, 2013

tahun baru.

hello. hai. i think this probably gonna be my first entry of the year 2013, well since i write 3 post at the same time and thinking which one gonna finish first and i think this one gonna be the one. lol.

so just bear with it. my mind these days is not really stable. my mind is not mine anymore so saya akan cakap rojak macam biasa so please maafkan saya sebab akan banyak rojak suka hati sebentar lagi.

ehem. firstly i should say happy new year, perhaps? haha. its been long time already, and maybe some people already succeed with their resolutions. keep your resolutions. better start it rather not start it at all. kan? haha

hm. tahun baru. why i choose this title? ehem. let me tell you. let me speak. listen listen listen. lol. not funny.

okay. semua orang merasakan 1 januari hari tu lah tahun baru. hari bermula membuat resolusi. macam macam ada. and to me actually tahun baru just like another day passes. why? actually i feel my 'tahun baru' started on 1 october 2012 haritu.

to be truth. my life changed 360 degree since before. my first two month im still thought that i will finish my job and continue studying like usually practical session does, but it doesn't which lead me to realise, damn im gonna do this forever.

my resolution since that day is just i wanted to learn alot of things. kerja sangat berlainan dengan belajar. sangat lain. dulu dulu kalau buat kerja nak last minit aje. tapi kerja we are not choosing to make it last minute but its happen like that. funneh thing. kalau dulu time belajar buat assignment dah siap buat checking susun balik tapi takde la nak baca 1 huruf satu huruf tapi sekarang ambik kau. tertinggal titik habis kena marah.

kalau kawan kawan rasa semua tahu yang aku memang jenis clumsy gila memang selalu ade je benda miss or not sync or out of order. bila kerja ni ya Allah rasa betul  effectnye. aku rasa every work i made have mistakes and sometimes i do tertinggal titik, tak sync number, salah total and semalam baru je kena marah sebab lupa cop tarikh and salah fotostet.

kadang kadang memang rasa tak tahan. and totally wonder kenapa dekat U kita tak belajar benda yang sepatutnya kita perlu tau kalau kita nak kerja nanti? its vital gila kot sebab yang aku rasa penting macam payment ke final account ke apa semua dulu lect ajar by theory je. jadi memang kelaut lah segala ilmu tu. itulah. dulu time belajar theory memang super tak faham. bila dah kerja baru terkial kial nak faham apa tu "bahan bahan tidak terpasang" lol. dulu time dekat kelas ingat lagi lect tunjuk contoh semua tanya farid sebab farid je fahamm. toing.

tapi kengkadang bila fikir balik. yang kita beljar dekat u tu sebenarnya five percent je untuk bekal bawak alam kerja ni. yang lain semua usaha sendiri untuk faham sampai tertonggeng apa yang kita kerjakan ini. hehe.

aku sendiri pn masih belajar. sampai menangis nagis sebab rasa diri damn loser gila, benda kecik pn boleh salah 2 3 kali benda yang sama. akak akak supervisor pn dah naik fed up nak mengajar aku. well crying is normal untuk orang yang baru kerja. trust me.

salah satu antara perkara yang agak wajib bila bekerja ialah ada perkara yang tidak sebulu dengan admin. normal. susah betol nak mintak OT, Cuti, proofread apa apa. adoi. macam macam hal. aku kadang kadang malas nak melayan. kadang kadang aku melawan. dasar jadi paling muda. macam ni lah. dah biasa diperanak anakkan macam tu. nanti dia akan kata "jangan lah cepat melenting!" well kalau kau hormat aku aku hormat kau. aku penat dah nak hormat kau sebagai orang tua, aku cuma hormat kau atas dasar manusia.

kadang kadang ku tak tahan kalau bukan aku yang buat salah tapi aku yang kena. aduhai. nasib serupa macam dekat rumah, mak bebel untuk akak abang tapi tuju emo ke aku. aku ni sudahlah jenis darah muda. kalau tak kena semua aku bidas semula. akak akak ni cakap kalau tak kena luahkan. tapi kalau ku bidas mereka kata jangan la melawan kata orang tua. orang tua kena hormat. entahlah. aku sendiri pn keliru.

tapi baran aku ni memang susah nak lentur. harap akan makin susut kelak. sebab masa mula mula masuk semua orang ingat aku bagai kanak kanak riang ikut patuh saja. tapi malangnya aku tak berperangai macam tu.

orang cakap bila dah kerja dapat gaji, best boleh beli macam macam. tapi actually bila da dapat gaji, sendiri kena pandai bajet untuk sara hidup, since kita 100 percent bergantung pada diri sendiri. isk. menakutkan. kalau boleh tak nak menyusahkan mak ayah sebab selama ni cukup la susahkan diorang. isk. how la our parent survived feeding us with love and money to make us be a better person. bila fikir rasa macam pehh, awesome sangat.

benda yang aku sedar hilang dari diri aku semenjak aku kerja ini ialah keyakinan diri. confident. confident level aku jatuh mendadak. dulu time belajar aku lah kononnya orang paling confident di kalangan teman teman tapi sekarang dah hilang ke laut. nak cari semula memang susahlah. merangkak satu satu semula. but insyaAllah. give me time. time is all i need.

so please doakan saya dapat survive dengan jayanya, sebab sekarang ni pn masih bertatih tatih lagi. kena marah hari hari lagi. bos emo dah berapa kali. belum campur akak akak ni marah lagi. ku tahan. tapi bila saat breakdown, ku tak boleh telan ku hambur keluar juga. tapi bila dah keluar, aku lega.

Ya Allah, berkatilah perjalanan hidupku. permudahkan segala urusanku. hanya KAU yang maha mengatahui cerita tabirku.

bye.

1 comment:

Affiqa said...

Go kecik go kecik go kecik!